De ATC vliegopleiding is gericht op een cockpitfunctie binnen de Lufthansa Group. Vanaf de eerste dag wordt je beschouwd als een professioneel piloot en verwachten we een enorme inzet met uitmuntende resultaten.

De vliegtraining wordt volgens de Lufthansa methode en procedures gegeven. De ATPL en de MPL opleiding is full-time en zowel de theorie- als de praktijklessen kunnen in de weekenden gegeven worden omdat veelal de Lufthansa TRI instructeurs actueel bij de Lufthansa Group Airlines vliegen. De theorieboeken en de manuals zijn in de Engelse taal. De klassikale lessen voor de ATPL module zijn Engelstalig en de MPL klassikale lessen zijn in de Duitse taal.

De ATPL opleiding voor de Lufthansa Group Airlines is opgebouwd uit vier fasen.

Fase 1. Theorieopleiding in Bremen (BRE) 
Voordat je gaat beginnen met de eerste vliegtraining, voltooi je de ATPL grondschool. Gedurende 12 maanden krijg je klassikaal les in 14 theorievakken die afgerond worden met een Luftfahrtbundesambt (LBA) ATPL theorie examen. De theorietraining is deels in de klas, deels via e-learningmodules en zelfstudie. Tijdens de theorieopleiding wordt de kennis getoetst middels tussentijdse schoolexamens (PT). Met de dagdelen van zelfstudie is een ervaren instructeur beschikbaar ter ondersteuning en advies. Belangrijke pijlers voor het trainingssucces zijn motivatie en toewijding. In de ATPL theorieopleiding worden de 14 theorievakken parallel gegeven en in één keer geëxamineerd.

Fase 2. Vliegtraining I. in Vero Beach (VRB) / Goodyear (GYR)
De training voor de basisvaardigheden duurt 6 maanden. Op een eenmotorig vliegtuig begin je met het hanteren van een vliegtuig, bochten draaien, klimmen en dalen, opstijgen en landen en verschillende vluchtmanoeuvres. De basis vluchttraining wordt geleidelijk uitgebreid mat navigatievluchten, landingen op kleine vliegvelden en procedures in geval van nood. Eveneens begin je ook met de basisopleiding voor de instrumentale vluchten.

Fase 3. Vliegtraining II. in Rostock-Laage (RLG) 
De training voor de professionele vaardigheden duurt ongeveer 4 maanden. De training begin je met het IFR gedeelte, het vliegen waarbij je alleen gebruik gaat maken van boordinstrumenten. Heel belangrijk zijn nu de procedures en het scannen van de instrumenten. Hoe verder je in het leerproces komt, hoe complexer de trainingssituaties zullen worden. Je gaat ook de overstap maken naar het multi-engine vliegen, zowel in de simulator als op een tweemotorig vliegtuig. In deze fase leer je tijdens de navigatievluchten hoe je met technische problemen moet omgaan. De vliegsessies worden zorgvuldig voorbereid en met de instructeur besproken. Na elke sessie wordt de vlucht geanalyseerd in de daaropvolgende debriefing. Je beëindigt deze trainingsfase met een praktische examen voor het commerciële vliegbrevet (CPL) met instrument rating (IR).

Fase 4. Multi Crew Cooperation (MCC) in Frankfurt / Berlijn 
Tijdens de MCC is veel aandacht voor het vliegen onder lastige omstandigheden, het stellen van prioriteiten, vliegvaardigheid en managementvaardigheden in de cockpitbemanning. De full-flight simulatorsessies worden gedurende de training complexer. De MCC training begint met een klassikale instructie en computer gebaseerde training. De simulatorsessies worden geëvalueerd met een debriefing. De MCC Course wordt door Lufthansa instructeurs gegeven op een full motion A320 of B737 simulator.


De MPL opleiding voor Lufthansa Mainline, Lufthansa CityLine en Lufthansa Cargo is opgebouwd uit vijf fases.

Fase 1. Theorieopleiding in Bremen (BRE) 
Fase 2. Vliegtraining I. Basis vliegvaardigheden in Goodyear, Arizona (GYR)
Fase 3. Vliegtraining II. Instrument en MCC training op simulator en Citation CJ1 in Bremen (BRE)
Fase 4. Vliegtraining III. PF en PM training in Full-Motion simulator
Fase 5. Base Training en Line Training op Airbus A320 of EMB150, etc.

 



 

 

Aircrew Training Center

Opleiding tot verkeersvlieger